۱۳۸۶ بهمن ۲۹, دوشنبه

ایالات و انجمن ها

با پیوستن ایالت ژورا در سال 1979 به کنفدراسیون سوییس، این کشور دارای 26 ایالت خودمختار شد.( در واقع 23 ایالت که سه ایالت از آنها به نیم ایالت بخش شده اند.) Unterwalden از سده های دوازده و چهارده به ترتیب به Nidwalden و Obwalden بخش شده است. آپنزل پس از دگرگونی های سال 1597به دوبخش Inner و Outer-Rohdes و بازل نیز پس از جنگ های داخلی که منجر به پایان یافتن بلند پروازی های شهر نشینان شد، به دو بخش Basle-County و Town-Basle تبدیل گشت. این نیم ایالت ها هر کدام تنها یک کرسی در پارلمان داشته و رای همه پرسی های قانون اساسی رای آنها تنها نیم رای شمرده می گردد. ایالت ها و نیم-ایالت ها بخش خود را به شکل جداگانه اداره می نمایند. شهروندان در تصمیم گیری های درون ایالتی نقش داشته و خود بزرگان ایالت خویش را گزینش می کنند. شورای ایالتی از 5،7 و یا 9 تن تشکیل شده که از راه رای گیری مخفی برگزیده می شوند.( به جز ایالات دارای مجالس روباز(1) که در آخرین یک شنبه آوریل یا نخستین یک شنبه می هر شهروند به همراه دولت مردان در منطقه ای سرباز گرد هم می آیند تا به قوانین ایالتی رای داده یا دولتمردی را گزینش کنند.) تاریخچه چنین مجالسی به روزهای پیشین پیدایش کنفدراسیون باز می گردد. چنین سامانه ای در شوایز و زوگ تا سال 1848، در اوری تا سال 1928-29 و در آپنزل آوتر رود تا 1997 کاربرد داشت. هنوز نیز در بخش هایی از گریسونز چنین سامانه بکار گرفته می شود اما تصمیم گیری در آن تنها محدود به انتخاب رییس شورای منطقه، مقامات قضایی و نمایندگان انجمن محلی است. امروزه سوییس دارای 2842 انجمن است. اما از آنجاییکه هر ساله شماری از کوچکترین انجمن ها با هم یکی می شوند، از شمار آنها کاسته می گردد. این انجمنها هر کدام به منزله یک جمهوری کوچک است که بیشتر آنها از جمله ایالات دارای درجه بالایی از خود مختاری می باشند. دموکراسی سوییسی از نوع مستقیم را به بهترین شکل می توان در وجود این انجمن ها دید. شهروندان با نامزد شدن و رای دادن، بزرگان شهری و اندام انجمن را می گزینند و از این راه خود کار خویشتن را به انجام می رسانند. گماشت های انجمن ها بسیار گسترده است. برای نمونه اداره دارایی های همگانی مانند جنگل ها، آبها انباشت های آب و گاز، پل ها، جاده ها، سازه های ایالتی، مدرسه ها، پلیس، آتش نشانی، بیمارستان ها و ارائه سرویس های امنیتی از این دسته اند. گذشته از آنها مسوولیت بنگاه های اجتماعی، فرهنگی و ارتشی و ابزار جلوگیری از تکان ها اقتصادی در هنگام جنگ های احتمالی و فجایع در اختیار آنان می باشد. خودمختاری اجرایی انجمن ها و ایالات به هر شهروند اجازه می دهد تا نقش پویای خود را در زمینه دموکراتیک زندگی همگانی و امور محلی خود بازی کنند. همچنین این انجمن ها گردآورنده مالیات های مستقیم و غیر مستقیم می باشند.
گوناگونی های گسترده انجمن های سوییس بازتابنده گوناگونی های محلی و تاریخ دراز این کشور می باشد. هر چند این گوناگونی ها بیشتر در بخش های محلی و شمار مردم به چشم می خورد اما چگونگی هر انجمن را نیز نشان می دهد. برای نمونه بخش های روستایی، شهرهای صنعتی و تجاری و سرانجام بخش هایی با ویژگی شهرهای بزرگ.
یک انجمن می تواند وسعتی حتی بیش از یک ایالت را در کنترل خویش داشته باشد و این در حالیست که گستردگی کنترل کوچک- انجمن ها(2) ممکن است از اندازه یک شهر نیز کوچک تر باشد.
(1) - Landsgemeinde
(2) -Micro Communes

هیچ نظری موجود نیست: