۱۳۸۶ بهمن ۱۴, یکشنبه

دین

تاجران و سربازان رومی به سرعت پیام مسیح را در سوییس پراکنده کردند. نخستین کلیساها در سده های میانه که بیشتر سوییسی ها مسیحیت را پذیرفتند، در ژنو، Martigny و شور پایه گذاری شدند. البته بخشی از این امر بر عهده دین یاران و اشراف بود اما بیشتر آن بر عهده مبلغین دوره گرد ایرلندی همانند Fridolin، Columban و Gallus بود. بعدها دیر ها و صومعه های بسیاری با هدف گستردن آگاهی های دینی له رندگی روزمره فعال شدند. در آن زمان این افراد سهم بسزایی در گسترش و غنی سازی فرهنگ ملی داشته و برخی از آنها از جمله Ratpert، Tuotilo و Ekkehart چهارم برای کوشش های خود نام خویش را جاودانه کرده اند. جنبش های اصلاحی پایه گذاری شده در زوریخ به وسیله Zwingli به خارج از این ایالت راه پیدا کرد. این جنبش ها عمیقا زیر تاثیر انسان گرایی Erasmus رتردام قرار داشت. دین جدید به زودی توانست دل های تمام آلمانی زبان های سوییس به جز مرکز نشینان را تسخیر نماید. اما بخش های فرانسوی و تیچینو تا سال 1536 که ایالت واد توسط برن به اشغال در آمد از این دگرگونی ها بر کنار ماندند. دیگران نیز بعدها زیر تاثیر آموزش های Calvin در ژنو دچار دگرگونی شدند. از این بین فریبورگ و والاس به دین پدران خود وفادار ماندند. ایالت های سولوترن، گریسونز و قلمرو اسقف نشین بازل به دلیل کوشش های ضد اصلاحی کاتولیک ها به میزان کمی دستخوش دگرگونی شدند. در ایالت های گلاروس، تورگویا، سنت گالن و گریسنونز گزیشن دین یک امر همگانی بشمار می آمد و همین امر بیانگر چرایی وجود کلیسا های آمیخته در این ایالت هاست. آزادی های فردی که در قانون اساسی به سال 1848 به شهروندان داده شد، آمیختگی دینی چشمگیری را در بین مردم کشور باعث شد. باید اشاره کرد که پیشتر در سده های 16 و 17 جنگ های بین جنبش اصلاحات و ضد اصلاحات ویرانی های بسیاری را به کشور تحمیل کرده بود. امروز کلیساهای پروتستان سوییس به کمک یک شورای کلیسایی ایالتی و یک شورای دینی اداره می شوند. تمام این سازه ها به همراه شمار کمی کلیسای آزاد به فدراسیون کلیساهای پروتستان سوییس(1) متعلق هستند. کلیسای کاتولیک دارای شش قلمرو اسفق نشین است: سولوترن، فریبورگ، زیون، شور، سنت گال و لوگانو.
دیر سنت موریس و Einsiedeln هر دو خود مختار هستند. کلیسای قدیمی کاتولیک دارای یک قلمرو اسقف نشین می باشد که در برن جای دارد. در سوییس انجمن های یهودی در نزدیک به 20شهر وجود دارند که به انجمن های سوییس – اسرائیل بنیان نهاده شده در سال 1904 وابسته هستند.

(1) -Swiss Evangelical Churches
کلیسای سنت مارتین در زیلیس در ایالت گریسونز، دارای باستانی ترین تاق چوبی چهره پردازی شده در دنیای باختر است که تا کنون بر جای مانده است. 153 تابلو جداگانه که به سده 12وابسته می باشند، زندگی مسیح و سنت مارتین را باز آفرینی کرده اند.

هیچ نظری موجود نیست: